Wandeling

De aarde is momenteel de enige plaats in het heelal waarvan we met zekerheid weten dat er leven mogelijk is.
  • Wanneer is het leven ontstaan? Hoe is dit kunnen gebeuren?
  • Waarom spreken we van een 'levende planeet'?
  • Wat is er zo uniek aan het complexe systeem aarde dat zeer dynamisch evolueerde in de tijd?
  • Welke plaats heeft het fenomeen 'mens' in deze planetaire geschiedenis?
  • Wat betekent het verhaal van de Levende Planeet voor onze toekomst?
Stilaan onthullen wetenschappelijke inzichten de basis van het leven en ons bestaan als mens. Vele puzzelstukjes van allerlei bronnen worden samengelegd tot één boeiend verhaal over de diepe geschiedenis van de aarde. Alle culturen hebben zo'n verhaal over de plaats van hun bestaan en hun volk in de schepping. Voor het eerst kan dit verhaal verteld worden zoals het écht gebeurd is: vol cliffhangers, avonturen en verrassende wendingen.

De Wandeling van de Levende Planeet zet de geschiedenis van 4,56 miljard jaar van de aarde uit in 4 560 meter. Eén meter in de wandeling vormt zo één miljoen jaar in de geschiedenis van de aarde. Op cruciale plaatsen en bij alle cruciale momenten in het leven van onze planeet staan we stil en vertellen we welke unieke processen er op dat moment plaatsvonden. Reeds vele deelnemers ontdekten hoe enorm verrassend en onwaarschijnlijk de ontwikkeling naar meercellig leven verliep en hoe de Levende Planeet gekomen is tot wat onze aarde voor ons vandaag betekent.

Zowel groepen als individuen kunnen deze wandeling op vraag bestellen.

voor groepen
  • klimaat': klemtoon op mondiale temperatuur, CO2​, zeeniveau​, de betekenis van de huidige klimaatverstoring​ en kijken naar de toekomst;
  • ‘kinderen’: leerwandeling voor klassen met invulblaadjes en didactisch materiaal. Ook beschikbaar als namiddaganimatie (bv. als verjaardagsfeestje) met zoekopdrachten en spelvormen;
  • ‘astronomie en geologie': de betekenis van de maan, de positie in het zonnestelsel, de aardbewegingen en de plaattektoniek als cruciale elementen voor het ontstaan van leven.
  • ‘filosofisch’: met drie beschouwende oefeningen en (per twee) uitwisseling over betekenis;
  • ‘Moeder Aarde’: holistische benadering, verteld vanuit de ik-persoon over wat Moeder Aarde meemaakte in de loop van haar leven.· 

De wandeling kan ‘op locatie’ worden aangeboden, mits verplaatsingsvergoeding.

Voor leerkrachten, leerlingen, klassen en scholen

  • Gegidste wandeling op locatie (1 of 2 dagdelen): Pieter Lievens, de ontwikkelaar van dit materiaal en jarenlang docent 'Wereldbrede Uitdagingen' aan de Karel De Grote Hogeschool en aan de Thomas More Hogeschool gidst de Wandeling van de Levende Planeet in de buurt van uw school als halve dagactiviteit (de wandeling zelf) of als dagactiviteit (als klasuitstap: de wandeling met uitgebreide verwerking). U vindt het verloop van deze wandeling onder deze link. Er zijn verschillende opties, inhoudelijke keuzemogelijkheden en methodieken aangepast aan uw klasgroep.

  • Presentatie in de klas (2 of 4 lesuren): Pieter Lievens vertelt in een interactieve en boeiend lesblok de diepe geschiedenis van de aarde, gevisualiseerd aan de hand van 47 slides. Interactie wordt gegarandeerd aan de hand van de 'stop-de-klok’-methodiek. Na de presentatie is er tijd voor vragen en bespreking. Uitbereidbaar met twee extra uren tot een activiteit van een halve dag door extra verwerking of een bijkomend thema zoals zeespiegelstijging, continentendrift, Antarctica, duurzame ontwikkeling, verzuring van de oceanen, biodiversiteit, internationale samenwerking, basisinkomen, Buen Vivir, ...

  • Visuele 'tijdbalk' in de school (tentoonstelling van één of twee wekenIn een gang of op de speelplaats wordt een fascinerende galerij opgesteld van 46 meter. In die galerij, die tegelijk de tijdslijn van 4.600 miljoen jaar vormt, staan voorwerpen en beelden met uitleg over elke periode van de diepe geschiedenis. Op 17 borden staat bijkomend een QR-code die bezoekers linkt naar een filmpje, beeld of tekst met extra uitleg over die periode. Op het einde van de tijdslijn is er een tool voor online interactie, het delen van reflectie en evaluatie. De galerij wordt bij voorkeur gecombineerd met een (zomer-)bar of gezellige ontmoetingsplaats. Het oudercomité kan de tentoonstelling huren, opstellen in de school en buiten de schooluren als activiteit aanbieden. Tijdens de schooluren kan de leerkracht geschiedenis en aardrijkskunde de galerij gebruiken als didactisch materiaal om les te geven over de diepe geschiedenis. Deze reizende tentoonstelling combineert baanbrekende wetenschappelijke inzichten met visuele kunst en online interactie. Met de ticketverkoop en de bar kan het oudercomité inkomsten generen.

voor individuen, koppels en gezinnen/families

  •  ‘zelf lezen’: haal een pakket met een wandelkaart met stopplaatsen en kleurenfoto’s met info-fiches af bij vertrek. Wandel en lees op eigen tempo. Breng de kaart en info-fiches na de wandeling terug;
  • ‘wetenschappelijk’: klemtoon op meer diepgaande inzichten. Met deze variant krijg je een persoonlijke gids die perfect aansluit op jouw voorkennis en tijdens de 4,6 km ingaat op wat jij belangrijk vindt.
  • 'zingevings-dialoog': een vertrouwelijk één-op-één gesprek van één of meer dagen met de klemtoon op identiteit, betekenisgeving, keuzes en veranderingsprocessen. Deze wandeling vertrekt vanuit een thema of vraag waarrond iemand zoekend is. Luister mee naar wat de Levende Planeet ons vertelt op onze tocht.

Open aanbod

schrijf je in op de nieuwsbrief waarin de wandelingen staan die de komende maanden op de agenda staan en sluit aan op een moment dat past of een variant die jou interesseert.